وی افزود: فارغ از اینکه نظام هم اسلامی بود یا نبود، ما باید توجه داشته باشیم که مسجد در واقع قلب امت اسلام، خانه و کانون وحدت، اجتماع، انسجام و همبستگی، برنامه ریزی، هدایت و رهبری امت اسلامی در جهت حرکت بر آرمانهای دینی، اخلاقی و اجتماعی است. بنابراین از نگاه ما در جهانبینی دینی، همانگونه که اولین اقدام پیامبر عظیم الشان اسلام پس از هجرت از مکه به مدینه، ساختن خانه خدا بود و محور توسعه اسلام و وحدت امت اسلامی و شکلگیری جهان اسلام و برنامهریزی، سیاستگذاری و هر آنچه که مربوط به امت اسلامی بود با محوریت مسجد و رهبری پیامبر اکرم (ص) صورت گرفت، امروز هم در نگاه ما کماکان مسجد از همان جایگاه و بلکه به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است.
طلایی تصریح کرد: به این دلیل که در آن زمان آنچه که ما امروز به عنوان هجمه بی امان نظام سلطه علیه مسجد و باورهای مسجد و دین، آن زمانها به این ترتیب نبود.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: وقتی تکلیف ما و اهمیت مساجد مضاعف میشود که بگوییم در یک نظام اسلامی هم زندگی می کنیم. بنابراین در اینجا پیوندی بین خواست مردم که همان مسجد محوری است و آن را قلب محل زندگی خود می دانند، با مدیریت جامعه اسلامی ایجاد میشود که که باید احترام جدی به امر مسجد، احیاء، توسعه و ابادانی مسجد و ارائه خدمات و تسهیلات به مسجد در آن انجام شود. به نوعی که مسجد در بین تمام اماکن گوناگونی که در یک شهر اسلامی وجود دارد به عنوان یک شاخصهای از معرفی دین و محور دین و تجمع مسلمانان بودن در هر محلی بدرخشد.
وی افزود: نمیتوانیم این حقیقت را نادیده بگیریم که همین امروز که دین در جهان مسیحیت کنار گذاشته شده و کلیسا و عالمان دینی مسیحیت نقشی در سیاست و اداره جامعه ندارند اما کماکان میبینیم که کلیساها و مراکز دینی و عبادیشان از بهترین کیفیتهای نما و ساختمان برخوردار است. حتی در کشورهای اسلامی دیگر نیز که اسلامی غیرمنطبق با اعتقادات ما دارند، مساجد جامع اکثر شهرهایشان، بزرگ و زیبا و کامل است و این زیبنده جامعه ما نیست که به این مساله نپردازیم.
طلایی در تبیین رویکرد مسجد محوری در جامعه اظهار کرد: با توجه به نقشی که مساجد در جوامع اسلامی برای مردم ایفا می کنند، ما باید در نظام و جامعه اسلامی و برای مردم مسلمانمان مساجد را به عنوان کانون و قلب محلات ، محور توسعه معارف و اخلاق، اجتماع و همبستگی، همدلی و وحدت امت اسلامی، سیاست گذاری و برنامه ریزی برای جامعه دینی باشند و نمادی از مرکز مشورت و خرد جمعی در اداره جامعه با محوریت مسجد داشته باشیم که ما به این «تفکر مسجد محوری» و «رویکرد مسجد محوری در جامعه» میگوییم.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در مورد آنچه برای جذب بیشتر جوان به مسجد باید انجام داد، با ذکر خاطرهای گفت: به نظر من سوال اصلی در همینجاست، من به یاد دارم که دوران کودکی و نوجوانی خودم را که در محلی زندگی می کردیم که مسجدی به نام امام علی (ع) داشت و مرحوم آیتالله اژهای که یک روحانی بزرگواربودند امامت آن را به عهده داشتند که اخلاق ایشان عامل جذب و حضور ما در مسجد بود. به طوریکه جملگی شیفته ملاقات ایشان بودیم چرا که حسن خلق، محبت و رفتار محرتمانه ایشان ما را به مسجد جذب میکرد.
طلایی افزود: جامعه امروز ما آنقدر که نیازمند به ایفای نقش در کلام، بیان و عمل روحانیت در حوزه ایجابی و بشیرای دین است به بعد سلبی و نذیرای دین نیاز ندارد. به نوعی هدایت جامعه در برابر این هجمه بی امان فرهنگی که علیه دین صورت می گیرد، با بیان این که «در چه صورت به جهنم میروید» امکان پذیر نیست. امروز باید ما نماد و مظهر محبت، لطافت، زیباییهای دین باشیم و آنچه که دین در رساندن ما به سعادت دنیا و آخرت ایفای نقش می کند را بیان کنیم.
وی اظهار داشت: همانطور که معصوم(ع) فرمود دین عین محبت و محبت عین دین است و یا از اسلامی حرف می زنیم که دیگران را دوست بدار تا تو را دوست بدارند.روایات بسیاری از معصومین (ع) داریم که وقتی آنها را مطالعه می کنیم تنها چیزی که از آن برداشت می شود جز لطافت دین نیست. فکر می کنم که قریب به سه چهارم از روایات ما در حوزه معروفات، زیباییهای دین و جلوههای زیبای دین است و در صد ناچیزی به بخش های سلبی دین پرداختهاند.
طلایی تاکید کرد: بنابراین از دیدگاه بنده، امروز روحانیت باید زیباییهای دین عزیز اسلام را به جامعه معرفی کند و این بهترین عاملی است که میتواند دعوتکننده جوانان به مسجد باشد. نکته مهم این است که نه تنها در کلام و بیان بلکه در عمل روحانیت این باید تجلی پیدا کند. در واقع از نظر من، عامل اصلی موفقیت یا عدم توفیق مساجد ما صد درصد در گرو عملکرد روحانی و ائمه جماعت مساجد است.
وی تصریح کرد: در عین حال سایر بخشها مانند هیأت امنا، پایگاه بسیج و همه آن کسانی که در نگاه اول به عنوان نیروهای مسجدی محسوب میشوند هم میتوانند یاریدهنده امام در تحقق اهدافشان باشند و نقش دوم را برای جلب جوانان دارند. اگر نوجوانی و جوانی که در مسجد حضور پیدا کرد با احترام و محبت نمازگزاران مسنتر روبرو شد، اگر بسیج مسجد هم یک مسابقه ای را برگزار کرد و جایزه ای را به وی اهدا کرد، اگر کانون فرهنگی هم کلاسی برگزار کرد و برترینهای آزمون آن کلاس را در مسجد تشویق کرد و ... می تواند بذر افشانی و پهنکردن سفرهای باشد که در واقع این قشر از جامعه را به خودش جلب کند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در واقع مساجد ما باید با زبان روز و درک، شناخت و تحلیل از واقعیتهای روز جامعه و ترفندهایی که دشمنان دین طراحی و اجرا می کنند، ببینند که چگونه در مقابل از یک سو جنگ نرم دشمن علیه دین بایستند و از سوی دیگر بتواند در چنین جامعه ای با ایجاد جاذبه های گوناگون جوانان را به سمت خود جذب کند. من معتقدم که اگر پای جوانی به مسجد باز شد و این زیباییها را از مسجد و مسجدیها دید، دیگر دل نخواهد کند چرا که ملتی که از ابتدا موحد بوده است، فطرت فرزندان این آب و خاک و سرزمین، به عشق اهل بیت آمیخته است.
طلایی افزود: وقتی به ماه مبارک رمضان و محرم نگاه می کنید کسانی را می بینید که در مراسم و مکانهای مذهبی حضور پیدا می کنند که شاید روزهای قبل آنها را در شرایط دیگری ببینید. ولی وقتی فضا دینی و مذهبی می شود بدون اینکه من و یا شهروند دیگری از ایشان دعوت کنیم خودشان می آیند و در واقع نور اسلام، اهل بیت، معارف و مراسم اسلامی به خودی خود آنچنان جاذبه دارد که با روشن شدن چراغی برای برپایی مراسم همه را به خود جلب می کند. حال اگر این فطرت را با مسجد پیوند بزنیم، ماندگار خواهد بود.